Hands-On: PS4 Review

Hands-On: PS4 Review

Jag spelar med PS4 under E3

PlayStation 4 kommer att skickas senare i år och eftersom många kanske förbeställer den baserat på information som finns tillgänglig på nätet (som jag gjorde), trodde jag att jag skickade en praktisk recension baserat på den erfarenhet som samlats in från första lansering och från och med vår “hands-on” upplevelse av konsolen på E3 vore vettigt. Nu förväntas det mesta av PS4-relaterad information förbli oförändrad fram till allmänhetens tillgänglighet, och i princip kommer du inte att lära dig mycket mer (förutom lanseringstitlar) förrän detaljhandelsenheterna anländer, så här är allt som vi vet om PS4. Låt oss se om det är för dig.

PS4-specifikationer

Jag skulle vilja få “specifikationerna” ur vägen ganska tidigt. Jag inser att detta är viktigt för många läsare, så vi måste inkludera det, men historien visar att konsoler med mindre gynnsamma specifikationer fortfarande kan göra mycket bra om de har en ordentlig kombination av pris, bra spel, exklusiva spel och tillbehör. Här är dock de råa specifikationerna:

PS4
CPU 8-kärnig AMD “Jaguar” 1,6 GHz
GPU 1152 kärnor
On-chip minne Nej
Bandbredd på chip Ej tillämpligt
Minne 8 GB GDDR5
Systemminnesbussbredd 256bit
Systemminnesbandbredd 176GB / sek
USB 3.0 Ja
Blu Ray Ja
Lagring 500 GB borttagbar från användaren
Extern lagring TBD / valfritt
Molnlagring Ja
Nätverk Trådbundet Ethernet, WiFi B / G / N
Blåtand 2.1
Region låst Nej

Officiell specifikationssida på Sony.com

Lyckligtvis för PlayStation 4-fans är detta för närvarande konsolen som har de ledande specifikationerna. Det är på många sätt jämförbart med Xbox One, men PS4 lyckas dra sig ur termer av teoretisk grafikprestanda tack vare närvaron av 50% mer grafik rå kraft än dess Microsoft nemesis (Xbox One fick en liten GPU frekvensökning nyligen btw). På E3 såg demos på båda plattformarna bra ut, men du bör komma ihåg att Xbox One-demos någon gång kördes på datorer under showen, så vi måste vänta lite mer för att vara 100% säkra på Xbox One-prestanda.

PlayStation 4 industriell design

ps4-hrdware-large7

I den verkliga världen ser PS4 mycket mindre ut än vad du kan förvänta dig av bilderna (här är en sida vid sida-bild med PS3, XB360 och XBOne). Vi tyckte att den var tunn och designen är ganska elegant och minimalistisk. Eftersom skönhet är i betraktarens ögon, ger vi dig en hel del bilder att titta på, men låt oss veta i kommentarerna vad din egen åsikt är i frågan. Här är bilderna, så ta en titt själv:

PS4 levereras inte med en “power brick” som Xbox One gör. Detta har gjort lite buller nyligen, och om du verkligen bryr dig om den här detaljerna kommer du att vara glad att veta att PS4-strömförsörjningen är integrerad i konsolen och att kabeln bara är en vanlig tunn elektrisk kabel. Phew.

Hamnar

När det gäller funktionell design kommer PS4 att kunna antingen stå som ett minitorn eller vila på sin sida, “set top box” -stil. Huvudkontrollerna (Power, Eject) och ett par USB-portar är dolda i utrymmet mellan de två konsolavsnitten. Det är diskret men mycket tillgängligt samtidigt. På baksidan hittar användare ytterligare portar: 1x HDMI i full storlek, 1x Ethernet, 1x optiskt SPIDF-ljud och en annan USB-port.

2x USB diskret placerad på framsidan

2x USB diskret placerad på framsidan

Baksidan har också gott om kylventiler, och om den tidiga PS3 ger någon indikation måste man undra hur högt fläktarna kommer att bli. Tyvärr är mässor en fruktansvärd plats för att bilda en åsikt om detta, så vi kommer tillbaka till det på vägen när jag kan spela med en i en lugnare miljö.

Fler portar på baksidan och en enkel strömkontakt

PS4-kontroller

ps4-access-large4

Mitt första intryck av PlayStation 4-styrenheten är att den ser ut och känns väldigt lik de befintliga PS-kontrollerna. Det finns dock anmärkningsvärda skillnader. Den nya handkontrollen är lite tjockare och tyngre, vilket gör att den känns mer robust, men oroa dig inte: förändringen är inte en stor sak alls om du känner dig bekväm med den klassiska PS-kontrollen. Jag hade inga problem alls när jag spelade spel på E3.

Styrenhetens återkoppling kändes riktigt trevlig. Jag gjorde inte en jämförelse sida vid sida med mullret från de nuvarande, men från vad jag minns kändes det mer kraftfullt, vilket hjälpte till den totala fördjupningen i spelet.

Kontrollpanel

ps4-access-large2

Detta är den mest uppenbara förändringen i PS4-styrenheten. Intressant nog saknade jag knapparna PS, Start och Select medan jag använde styrenheten på E3, men det beror antagligen på att jag inte försökte pausa spelet eller göra något liknande.

Pekskärmen är utformad för att fungera som en bärbar styrplatta. Beroende på spelet kan du göra alla typer av gester: ta med en meny, kasta föremål osv … Fantasi är den enda gränsen för vad utvecklare kan göra. Detta är verkligen en utföringsform av det faktum att ingenting kan hålla sig borta från något slags pekgränssnitt.

Hohokum är förmodligen det bästa spelet för att illustrera vad pekplattan kan göra eftersom det ger dig en fin kontroll över din karaktär på skärmen. Något som skulle vara mycket svårt med någon annan form av kontroll.

PS4 rörelsekontroll och ögonkamera

PS4 Eye-kameran kan spåra styrenhetens rörelse

Sony har introducerat EyeToy under en tid nu. Den nya PS4 Eye-kameran fungerar på ett liknande sätt och kan läsa PS4-styrenhetens rörelse tack vare den främre inbyggda trackern. Sony har demonstrerat spel som kan läsa undermedvetna rörelser som spelare gör, som att ducka eller flytta styrenheten framåt. De annars oskyldiga handlingarna kan nu få verkliga konsekvenser för spelet.

ps4-access-large3

Informationen kan användas av spelutvecklare för att utlösa viss rörelse i spelet, eller helt enkelt för att läsa din nivå av spänning, nervositet eller rädsla. Detta öppnar nya möjligheter för innovatörer och E3-demos var ganska intressanta. Nu måste vi vänta och se hur saker kommer att bli.

Eye-kameran kan också spåra rörelse, och Sony har visat den funktionen tidigare. Här är en video nedan. Eftersom kameran inte kan uppfatta “djup” -information är det svårare för utvecklare att göra allt som Kinect kan göra, som byggda 3D-modeller från kamerainmatningen. I rättvisans namn, eftersom kameran har två linser och kan skjuta i 3D, träffar öppnar nya möjligheter när det gäller djupuppfattning, men det kommer inte att vara någonstans så enkelt som det är med Kinect. Sony kämpar bra, men detta borde mer eller mindre vara en omspel av PS Move vs Kinect.

PS4-speluppställning

En skärmdump av Killzone: Shadow Fall

En skärmdump av Killzone: Shadow Fall

Listan över PS4-spel uppdateras mycket ofta, så jag tänker inte bygga en uttömmande lista här. Jag rekommenderar dig att kolla in Sonys webbplats om du vill se dem. Jag har sett demos av många av dem, och många ser bra ut. Bara för att citera några gillade jag verkligen Killzone Shadow Fall, Destiny, Call of Duty Ghosts, Battlefield 4, MGS 5 och det finns mycket mer. Om du inte har tittat på några av dessa titlar rekommenderar jag att du tittar på vårt bästa urval av trailers för e3 2013.

Kort sagt, gör dina läxor, men chansen är att du blir ganska nöjd med vad som finns tillgängligt vid lanseringen. I slutändan är spel vad det handlar om, så när det gäller det, glöm specifikationer, glöm varumärken – se bara till att det du vill spela kommer att finnas tillgängligt inom rimlig tidsram.

Sony PlayStation 4-spel DRM-policy

Med den lyckliga Microsoft-flip-flop när det gäller spel-DRM är skillnaderna mellan de två plattformarna mycket mindre än vad det var på E3. Allmänheten har talat och människor vill inte ha något DRM-system som begränsar dem jämfört med vad de kan göra idag.

Sony har gjort ganska mycket sedan början och deras policy är i grunden: det är din CD, ditt spel, gör vad du vill med den. Om du är PS3-ägare blir det helt enkelt så.

Tänk nu på att tredjepartsutgivare är fria att kräva inloggning eller något annat för sina specifika spel, men det är inte något som Sony kommer att genomföra på sin plattform. Du måste fortfarande göra lite forskning, men totalt sett är saker och ting inte annorlunda än på PS3.

Slutsats

ps4-hrdware-large23

Sony har positionerat sig för att leverera ett mer överkomligt paket, och trots de heta debatterna om det relativa “värde” som du får med Xbox One är det uppenbart att absolut prissättning är extremt viktigt. Denna generation av konsoler kommer också att ge en större ström av “PC-portar” eftersom grundläggande teknik och optimeringar kommer att vara mycket närmare än någonsin mellan dessa två världar.

“PLAYSTATION 4 LEDAR KLAR I MIND SHARE”

Och eftersom PS4 är så nära Xbox One ur arkitektursynpunkt kommer det att vara väldigt intressant att se hur kriget om “exklusiva titlar” kommer att spela ut. Uppenbarligen har både Sony och Microsoft fantastiska förstapartsstudior, men eftersom det är så enkelt att porta från det ena till det andra kommer det att vara svårt för utgivare att motstå att gå flera plattformar.

PS4 officiella släppdatum: 15 november

Läs Nästa: Xbox One Vs. PS4

Arkiverat i spel. Läs mer om PlayStation, PS4 och Sony.