PS Vita Slim Review

Sony Confirms They Are Ending Production Of Physical PS Vita Games

Sony är inte främmande för den handhållna spelmarknaden eftersom de har erbjudit sådana enheter sedan 2004 med PlayStation Portable. Huruvida PSP lyckades eller inte är verkligen diskutabelt, men Sony bestämde sig för att flytta till en mer kraftfull handhållen spelenhet som innehöll några förbättrade kontroller, skärm och spel som såg lika bra ut som vissa PlayStation 3-titlar. Vi pratar naturligtvis om PlayStation Vita, som släpptes redan 2012. Efter två år på marknaden bestämde Sony sig äntligen för att erbjuda en ny version av Vita, kallad PlayStation Vita Slim.

PlayStation Vita Slim erbjuder ett antal förbättringar jämfört med den ursprungliga PlayStation Vita som innehåller en mycket tunnare ram, en LCD-skärm istället för en OLED-skärm och förbättrad batteritid för att hjälpa spelarna att spela i timmar i rad. Sony har också byggt PlayStation Vita som den perfekta följeslagaren för nästa generations konsol, PlayStation 4. Med det sagt är PlayStation Vita Slim den handhållna spelenheten du ska köpa, eller är den ursprungliga PlayStation Vita faktiskt ett bättre köp med sin OLED-skärm? Det finns bara ett sätt att ta reda på det och det är genom vår recension.

ps-vita-slim-review-9

Industriell design (utmärkt)

PS Vita Slim-designen är en av de största förändringarna som Sony gjorde i designen av den ursprungliga PS Vita. En av de första sakerna du kommer att märka är dess 5 ”LCD-pekskärm, vilket är en ganska stor förändring jämfört med den ursprungliga Vitas 5” OLED-skärm. Jag kommer att gå in på skillnaderna mellan båda skärmarna längre ner i denna recension, så vi kommer att hålla vårt fokus på den övergripande designen. När du plockar upp Vita Slim uppskattas verkligen allt Sonys hårda arbete som bantar ner handenheten. Framsidan av Vita Slim har större högtalarhål placerade på enhetens sidor, en cirkulär PlayStation, Select- och Start-knappar och en mer framträdande framåtvänd kamera. Vita Slims riktade pad, analoga pinnar och ansikts knappar är ganska oförändrade, eller förändringarna är så små att jag inte ens kan märka dem.

Baksidan av PlayStation Vita Slim fortsätter att ha en pekplatta, även om dess design har justerats. De två områdena där fingrarna landar när du håller Vita har förstorats, vilket vi känner är att hjälpa till vid oavsiktlig beröring av pekplattan. Dessa landningsplatser för dina fingrar har mer filtmaterial, vilket hjälper dig att hålla greppet på handenheten. Pekplattan i sig har inte längre små symboler för olika PlayStation-knappar, och ersätter de med små prickar som liknar strukturen på DualShock 4-kontrollen och en PlayStation-logotyp som ligger i centrum. Att använda den bakre pekplattan känns inte annorlunda än på den ursprungliga Vita.

Sidorna på Vita Slim erbjuder några ytterligare ändringar av designen på den ursprungliga Vita, varav vi är extremt glada att se är införandet av en microUSB-port i botten, som ersätter Sonys egen Vita-kontakt. Vi kan inte berätta hur mycket lättnad det är att inte behöva släpa runt en specifik kabel för att ladda Vita. Nu kan vi använda en av de många microUSB-kablar som finns. I botten ingår också Slim’s 3,5 mm hörlursuttag och en port för att installera ett av dess egna minneskort.

Toppen på Slim har också bytts ut eftersom den inte längre har en silverremsa som omger Vita hela yttre delen. Istället är det omgivande området helt svart och knapparna har gjorts något mindre och lyfts upp, vilket ger enkel åtkomst till dem med ett ögonblick. I mitten av detta område ingår endast en port där användare kan placera sina fysiska Vita-spel i. Av någon anledning har Sony beslutat att avskaffa en ytterligare egenutvecklad port som hittades bredvid detta område utan att nämna vad det var för eller varför de tog bort det från Vita Slim. Det finns också två LED-indikatorer bredvid Slim’s strömbrytare, som används för att informera användaren om Vitas status.

Hur känns det?

Jag har använt min Vita sedan den släpptes första gången 2012 och jag kan säga att Vita Slim känns mycket lättare och bekvämare i mina händer. Slim känns exceptionellt lättare än den ursprungliga Vita och dess slankhet är alltid mycket märkbar eftersom mina händer känns som att de smälter runt handenheten. Jag kände alltid att jag inte kunde bli helt bekväm med Vita på grund av dess vikt, större pekplatta bak och tjocklek, men Vita Slim känns väldigt bekväm när den används. Dess lätthet uppskattas också eftersom det sparar mig dyrbar vikt i min väska när jag reser.

Kontroller (i stort sett oförändrade)

ps-vita-slim-review-8

Kontrollerna för den ursprungliga Vita har för det mesta varit oförändrade för Vita Slim. Riktningsplattan, analoga pinnar och ansiktsknappar känns alla samma som den tidigare Vita. Det enda området som mest kommer att märka en skillnad mellan de två är det faktum att Vita Slim har mer grepp mot det tack vare förändringen i dess övergripande struktur. Slim är verkligen mindre hal än den ursprungliga Vita, vilket hjälper oss med smörfingrar som fumlar mindre.

De enda knapparna som ser ut som om de fick en uppgradering är Slim’s L- och R-axelknappar. De känns lite smalare och närmare Slim, vilket hjälper dem att känna sig säkrare när de trycker på dem eftersom de ursprungliga Vitas axelknappar kändes vacklande.

Ett annat område som vi nämnde förändrades i Slim är dess bakre pekpanel, som nu har större områden där dina händer kan landa på. Detta gör det svårare att av misstag trycka på den bakre pekplattan, även om det samtidigt har förekommit ögonblick där jag känner att jag når med händerna för att utfärda ett kommando med panelen.

Display (mycket bra)

ps-vita-slim-review-10

Vita Slim har en 5-tums LCD-skärm som visar innehåll med en 960 X 554-upplösning, vilket de av er som aldrig har ägt en PS Vita tidigare antagligen inte kommer att göra det så stort som alla som uppgraderar till Vita Slim kommer. Ja – färgerna är inte lika livfulla och svarta är inte lika djupa och mörka. Efter att ha spelat på Vita Slim i flera veckor nu kan jag berätta ju mer jag spelar på den, desto mindre påverkar förändringen av skärmteknik på mig. Du kommer fortfarande att mötas med imponerande grafik och grafik, beroende på spelet. Under min tid med Vita Slim spelade jag många Borderlands 2, och jag kan säga att jag alltid var mycket imponerad av hur bra spelet såg ut varje gång jag sparkade upp det.

Det finns ett antal anledningar till att Sony bestämde sig för en LCD-skärm snarare än en OLED-skärm, varav en var för att förbättra batteritiden för Vita Slim. Det är en förändring som jag verkligen uppskattar eftersom det är poängen att kunna spela en handhållen enhet med en riktigt bra skärm när laddningen bara tar ett par timmars spel?

Batterilivslängd (stor förbättring!)

ps-vita-slim-review-7

Den ursprungliga Vita innehöll ett 2210 mAh batteri, vilket är exakt samma storlek som batteriet i Vita Slim. Även om Vita Slim har samma batteri som den ursprungliga Vita, kunde jag klämma runt 7 timmars speltid med Vita Slim, även om Sony lovar 6 timmars batteritid. Detta är en enorm förbättring jämfört med den ursprungliga Vitas utlovade 4 timmars spel.

När det gäller Vita Slim’s standby-tid kunde vi låta handenheten ligga kvar i fem dagar utan att behöva ladda den. Detta är också en förbättring eftersom den ursprungliga Vita normalt skulle ta 2 eller 3 dagar på en enda laddning. För dem som tenderar att glömma att ladda dina enheter regelbundet är vi säkra på att detta är ett resultat du kommer att uppskatta.

Interna och externa minneskort

ps-vita-slim-review-13

Den ursprungliga PS Vita hade inbyggt minne, men det tillät inte för användare att kunna spara innehåll på det. Sony har förbättrat den interna lagringen av Vita Slim genom att packa 1 GB internt minne i den, så att ägare av handenheten till slut kan spara innehåll direkt på Vita utan att behöva köpa ett minneskort.

Tyvärr kommer du inte att kunna passa mycket på endast 1 GB lagringsutrymme, så Vita Slim-ägare kommer så småningom att behöva bita i kulan och köpa ett minneskort. Ännu mer olyckligt är att Sony fortsätter att bara tillåta att ett eget minneskort används för Vita, vilket som du förväntar dig kan vara dyrt. Med förändringen i att använda microUSB för Vita Slim’s laddnings- och dataport, hoppades vi att Sony också skulle tillåta oss att använda microSD-kort, med tanke på hur ofta de används i många mobila enheter. Att se hur företaget inte började ändra vilken typ av minneskort som används för PlayStation Portable genom sin livscykel, har vi en känsla av att de kommer att fortsätta just den traditionen med Vita.

Kameror (glöm dem)

ps-vita-slim-review-3

Båda kamerorna på PS Vita Slim kan ta bilder med en upplösning på 640 X 480, vilket är av låg kvalitet med tanke på hur många megapixlar våra mobila enheter erbjuder idag. Vi gillade inte kamerautbudet i originalet Vita, och vi gillar det fortfarande inte i Vita Slim eftersom Sony inte förbättrade dem på något sätt. Du kommer att stöta på några Vita-titlar som kan använda antingen de främre eller bakåtvända kamerorna, och upplevelsen kommer sannolikt att vara en du kommer att njuta av. Men så långt som faktiskt att kunna använda Vitas kameror för att ta bilder, rekommenderar vi att du bara använder din mobiltelefon som de flesta skulle göra.

PlayStation 4s Ultimate Companion

ps-vita-slim-review-11

Med lanseringen av PlayStation 4 såg Sony till att de hade allt klart för att Vita skulle bli nästa generations konsolens ultimata följeslagare. Företaget släppte PS4 Link-appen för Vita, som gör det möjligt för ägare av båda enheterna att använda Vita för att spela sina PlayStation 4-spel på, som en extra styrenhet eller som en andra skärm. Nu när Slim Vita är tillgänglig, kan jag inte låta bli att tro att det är en ännu bättre följeslagare till PlayStation 4 eftersom det är mycket lättare att bära med sig än den ursprungliga Vita, har en förbättrad batteritid och använder microUSB för att ladda.

Att se hur Vita Slim endast är tillgängligt med Wi-Fi ingår, kommer du inte att kunna njuta av din PlayStation 4 vart du än går. Istället måste du lita på en snabb Wi-Fi-anslutning för att få åtkomst till din PS4, men med tanke på att de flesta kan koppla ihop med sina mobiltelefoner är det inte precis omöjligt att spela på din konsol från bekvämligheten med en varm strand eller medan du lider av en lång biltur.

Slutsats (nästa logiska steg för Vitas framtid)

ps-vita-slim-review-1

PlayStation Vita kanske inte har gjort ett så stort stänk som Sony skulle ha velat när den dedikerade spelhanddatorn släpptes 2012, men vi tror verkligen att de har en hit med Vita Slim. Den är lätt och tunn kropp som gör det mycket lättare att hantera medan dess förbättrade batteritid och användning av microUSB för laddning säkerställer att du kan spela medan du är på språng när som helst.

Även om skärmen på Vita Slim fick en nedgradering, är det inte till en punkt där enheten är helt oanvändbar. De flesta kommer inte ens märka någon skillnad, än mindre äga en original Vita som de kan jämföra Vita Slim med. Om du är orolig för Slim-skärmen så mycket, uppmanar vi dig att se det själv för att se att det inte ska betraktas som en affärsbrytare med tanke på hur mycket Sony fick rätt med sin uppdatering till den ursprungliga Vita. Och om du äger en PlayStation 4, bör du också överväga att plocka upp en Vita med tanke på hur bra båda enheterna interagerar med varandra. Fjärruppspelningsfunktionen är något som lätt bör få PS4-ägare att plocka upp en Vita omedelbart.

Filed in Featured> Gaming> Reviews. Läs mer om PlayStation, PS Vita och Sony.