V-Moda Vibe Duo Review

V-Moda Vibe Duo Review

Apple gör det inte enkelt att byta ut headsetet som medföljer iPhone: Telefonens headsetuttag är infamt försänkt så djupt i höljet att de flesta standardkontakter är för korta för att ansluta. Det är synd med tanke på Apple-headsetets mediokra ljudkvalitet. Ett antal personer rapporterar också problem med passformen – de blanka vita öronsnäckorna har en tendens att falla ut, även om dina öron inte är lika stora som Dumbo.

Överraskande är det fortfarande svårt att hitta alternativ. Cirka fyra månader efter iPhones debut har endast V-Moda presenterat ett stereoheadset som är särskilt utformat för att spela med Apples nya stjärna. Inte bara erbjuder “Vibe Duo” en garanterad att fungera, den nyligen uppdaterade modellen – leta efter “vdb-nero” på rutan – sportar också en knapp bredvid mikrofonen som gör det möjligt att svara på telefonsamtal med ett klick, vilket betyder att du inte behöver ta ur iPhone ur fickan. En fin touch, och potentiellt en riktig välsignelse om du råkar ströva omkring i snuskiga områden i staden.

Du kan också spela eller pausa musik och hoppa vidare till nästa låt genom att dubbelklicka på knappen, precis som på Apples iPhone-headset. Prissatt till 99,95 dollar i USA har Vibe Duo snabbt blivit ett populärt val bland tidiga iPhone-adopterare som betalade 200 dollar mer än alla andra och fick Steve Jobs 100-dollar-marsvinbutikskredit i gengäld. På så sätt slutar du betala moms och inget mer. Tyvärr, i mina öron, är det fortfarande mer än Vibe Duo är värt.

Det första problemet är ljudkvaliteten: Jag tyckte att dessa öronproppar var tråkiga och bastunga, dämpande röster och suger luften ut ur akustisk och elektronisk musik lika. Oavsett vilken storlek på de medföljande öronsnäckorna i plast (små, medelstora eller stora) jag försökte för optimal passform och ljud, förblev det andra problemet buller: Kablarna som hängde i öronen genererade ständigt ovälkomna ljudeffekter – repor och poppar, till exempel , när sladden skrapades mot min jacka. Till och med att gå till gav en hörbar dunk, i takt med mitt steg. Och även om detta kan vara vanliga problem med hörlurar som sitter i hörselgången, i slutändan spelar det knappast någon roll om det förstör det roliga i din musik. På samma sätt kan det vara oroväckande att prata i telefon med detta headset. Mikrofonen fungerar bra och tar lite omgivande ljud, men när du pratar hör du knappt din egen röst. Det är som att prata med öronproppar eftersom Vibe Duo inte spelar upp något du säger.

Musikens ljudkvalitet, beviljad, är en fråga om smak, och att döma av användarrecensioner som publiceras på Apple Store-webbplatsen verkar många köpare gilla Vibe Duos egenskaper. För att sätta saker i perspektiv, låt mig jämföra dessa öronsnäckor med några andra hörlursmodeller. Där Denons AH-D1000 tillät Amy Winehouse’s stämband att glittra och skina, tenderade Vibe Duo att komprimera sitt tonintervall till en smal korridor. Samma sak med den kanadensiska sångaren Feist, vars lilla pärla “Mushaboom” kom över som lämpligt luftig på mina Sennheiser PXC 250-hörlurar men lät näsande och bly på Vibe Duo.

För att jämföra öronsnäckor med öronsnäckor drog jag ut mina Bang & Olufsen A8-hörlurar och fann att de också var överlägsna. Band som Kaiser Chiefs och Hard-Fi visade en livlighet som de saknade med V-Moda-headsetet, som hade en tendens att dämpa musiken och ta kanten av gitarrer och trummor. REMs Michael Stipe gick lite bättre men verkade ändå sitta i en tunnel och sjunga med ovanlig återhållsamhet. Den största smällen som Vibe Duo levererade för pengarna var en fet baslinje. I den här aspekten trumpar V-Moda-hörlurarna klart Apples egna.

Om det inte är tillräckligt för att du vill spendera 99,95 $ (eller en viss kupong) är det andra alternativet att dela över 9,95 $ för Belkins “iPhone-hörlursadapter” eller 39,95 $ för Shures “Music Phone Adapter.” Båda låter dig använda valfri hörlurar eller headset, och Shure-adaptern har till och med en inbyggd mikrofon. Men Belkin ser mindre än elegant ut, och Shures modell lägger till en hel del kabel till dina hörlurar. Uppenbarligen finns det fortfarande gott om utrymme för förbättringar.

Filed in Reviews> Top Stories. Läs mer om hands-on.